Friday, January 11, 2008

US imposes sanctions on Zawraa TV

The US has finally levied sanctions on Mishaan Jabouri's Zawraa TV - a late move in my view, since the insurgency is fizzling and broadcasts by the station have not been seen since July 27, according to the BBC.  The story is still interesting because an Iranian general is also targeted.  Why would an Iranian general be allied with a Saddamist who has ties with Al Qaeda?  The article below also mentions that "Saudi-controlled Arabsat satellite operator was carrying its signal", yet the Bush administration is moving forward with a proposed $20 billion arms deal with KSA.  Thanks to IraqPundit for posting about this and linking to the article below. 

U.S. levies sanctions on Arab channel

Al Zawraa TV, run by an Iraqi out of Syria, broadcast images of attacks on American soldiers. An Iranian general and two alleged Iraqi militants are also targeted.
By Paul Richter, Los Angeles Times Staff Writer
January 10, 2008
WASHINGTON -- The Bush administration Wednesday imposed financial sanctions on a satellite television operation in Syria that has outraged U.S. officials with broadcasts of attacks on Americans troops and calls to violence.

The administration also imposed sanctions on the Iraqi businessman who owns the station, along with a top general in Iran's Revolutionary Guard and two men accused of directing terrorist attacks.
All were accused of committing or promoting violence in Iraq. The sanctions freeze any U.S. assets that the station or individuals may have, and make it illegal for Americans or U.S. entities to do business with them.

Al Zawraa television, called "Muj TV," short for mujahedin, by some Westerners, has been a source of frustration for U.S. officials since 2005 as it has beamed bloody video of attacks on U.S. troops in Iraq across the region. One program, called "Hidden Camera Jihad," showed clips of attacks along with laugh tracks, sound effects and mocking captions in English.

The station became an irritant to U.S.-Saudi relations because the Saudi-controlled Arabsat satellite operator was carrying its signal, despite entreaties from American officials. Saudi officials believed it represented a point of view that they had to tolerate, U.S. officials said.

The station was founded by Mishaan Jaburi, a former lawmaker who fled to Syria in 2006 amid charges that he had stolen millions from the Iraqi government. In a statement, U.S. Treasury Department officials alleged that the station has received money from the group Al Qaeda in Iraq and that it has aired coded messages to the Islamic Army in Iraq, another Sunni insurgent group.

No comments :